Det er ikke snakk om fotball i Bergen (heldigvis), men om en annen hendelse (uheldigvis). En historie som vi der fremme kommer til å le av ;)

Klokka fem på morran ringer Karin meg. Ikke skjønner jeg hvorfor hu vil ha tak i meg så tidlig på morran. Trøtt og forvirra svarer jeg. 
"Øyvind, du må stå opp. Tror det er gasslekasje i huset". 
Jeg står opp og merker at jeg er svimmel. Da jeg åpner døra til stua møter en liten røyksky meg. Jeg puster ikke letta ut, men holder den - det er ikke gass, men svidd plastikk. Jeg løper ut på kjøkkenet hvor jeg møter Micar. Sammen ser vi at det har brent i stikkontakten til kjøleskapet. Dvs. at det vi kaller "fridge guard" (en boks som skal regulere ustabil strøm til kjøleskapet, tror jeg...) hadde tatt fyr og brent/svidd. Jeg løper til sikringsskapet og slår av hovedsikringen. Så går veien ut for å trekke litt frisk luft. Der møter jeg jentene og vi snakker litt om hva vi skal gjøre nå. Vi får kontakt med vakten - som får kontakt med "formannen" i Jambo Village (det er der vi bor) - han ringer sikkerhetsselskapet. Etter få minutter kommer fire menn i en bil. Med hjelm og batong (?) går de inn i huset for å sjekke. De ser at hovedsikringen er skrudd av og at det ikke brenner. "Ring en elektriker i morra" er beskjeden de gir oss før de drar. Jentene legger seg igjen. På terrassen vel og merke. Jeg tusler tilbake til rommet. Lukta ikke ille der.

Dagen etter får vi besøk av flere elektrikere og alle våre indiske naboer. Alle vil se! Etter at alt av elektriske duppeditter er kjøpt inn kan elektrikeren sette i gang med å reparere skadene. Utover ettermiddagen var alt på plass, strømmen stabil og vi kunne skru på strømmen igjen. Det er når strømmen går man merker at man er avhengig av den - man får nesten litt abstinenser! 

Årsaken til brannen er vel fortsatt noe uviss. En teori folka fra (wait for it....!) Kenya Power var at to ledninger hadde "gnissa" mot hverandre og skapt brannen. Jeg bare svarte "ahhh, I see" ;) Men frigde guard'n hadde iallefall fått for høy spenning og tatt fyr. Og da må det ha vært HØY spenning - for den boksen sin oppgave er nettopp å unngå slikt. Vi har to slike bokser (fordi vi har to kjøleskap, ja) og den til det store skapet hadde altså tatt fyr. Den andre var i begynnelsesfasen da vi oppdaget lukta og svimla ut på kjøkkenet.

Sann historie fra virkeligheten :)
David
5/12/2012 10:02:47 pm

Tror vi skal ha ett lite kurs i generell elektro når du kommer hjem ;)

Reply



Leave a Reply.