Picture
Mitt forbilde: Pappa, Kjell
Pappa har nå vært i Kenya i snart to uker. I den tiden har vi gjort mye moro. Oppholdet hans begynte med å mimre om hvor han har vært i Nairobi. For ja, fattern er en bereist og tøff mann – spesielt har han reist mye i Øst-Afrika. Han jobba ca. 17 år for Kirkens Nødhjelp. I hele denne perioden jobba han med Øst-Afrika. Før han gifta seg bodde han fire år i Sør-Sudan. Tenk deg det - fire år som ungkar i Sør-Sudan? Det er i seg selv veldig tøft! Dette var tidlig på 80-tallet. Etter det møtte han mamma, de ble gift og jeg kom til verden en stund etter det. I denne perioden jobba han med Øst-Afrika fra hovedkontoret til KN i Oslo. I løpet av denne perioden (ca. 1981 – 1991) var han kanskje i Kenya 3-5 ganger i året. Og på de fleste turene han har vært på har han reist mye i landa han har besøkt. 
Skjønner? Det er hva jeg kaller en bereist mann! For meg et forbilde.

Anyway, jeg har altså hatt (og har) besøk av min bereiste pappa. Det er en fordel når vi skal på ferie sammen! Men ja, de første dagene gikk til å mimre og til å se hvor stor forskjell det var i Nairobi (selv om han kunne peke ut halvparten av bygningene i Downtown og si hva det var. "Det er radiostasjonen, det er det hotellet og det er det hotellet" osv.). Jeg skjønte fort at jeg ikke kjenner Nairobi særlig godt… hehe…

Picture
Far og sønn på safari
Safarituren ja – etter noen dager rundt omkring i Nairobi dro vi på tur. Vi leide en Toyota Land Cruiser Prado (ikke min Land Cruiser favoritt, men dog – den kommer da over alt) (og, det var bensinmotor… Hvorfor produserer man en Land Cruiser som skal gå på bensin?) og kjørte sørover. Den første parken vi dro til heter Tsavo West. Et landskap med mye vulkaner (sovende/døde), tett vegetasjon og et relativt rikt dyreliv. Det er så klart en større utfordring å få øye på dyr mellom trær og busker. De fleste dyr i alle fall. Et dyr man ser mye mellom trær er elefanten. De var det søren meg mange av her. Det var også en haug av dikdiker (verdens minste gaselle tror jeg. Den er  i alle fall liten). Ellers var det en antiloper, ørner, hauker, bøfler her og der. Eller disse her.... også ganske enkle å se.
Picture
Giraffer som blokker veien for oss. Flott velkomst til Tsavo West!
Den første kvelden kom vi til en lodge som lå helt nydelig til. Det første dyret vi så da vi ankom lodgen var Mr. L, dyret som fullførte mine ”Big Five” – leoparden. De hadde hengt opp et kjøttstykke og den hadde kommet ut av bushen og begynt å tygge ned go’biten. Spisestedet på lodgen var på en slags veranda (varmt område skjønner du) med utsikt over et vannhull. Så når vi satt der å spiste kunne vi nyte utsikten av elefanter og bøfler som slukka tørsten 200 meter fra oss. Det kaller jeg en herlig opplevelse!
Picture
Jeg er dårlig på navn... Men! Dette er den første lodgen vi bodde på. Nydelig beliggenhet! Legg merke til elefantene som er på vei opp til vannhullet.
Picture
Endelig fikk jeg sett den - Leoparden :)
Neste dag var vi tidlig på hjul for å se et sted pappa hadde hatt en artig opplevelse en gang i tiden. Men jeg skal ikke skrive en bok i dag, derfor dropper jeg den historien. Men, pappa var en gang i tiden litt… tja… gæren er vel det rette ordet ;)
(ja, dette var et internt avsnitt.. sorry!)

Ut på kvelden kom vi til den eldste lodgen i Kenya, eller den første som ble bygd om du vil. I dag er den restaurert og er den fineste lodgen jeg noen gang har vært på. Restauranten var som den sist nevnte på en slaks veranda med utsikt over to vannhull. Her kom det flere dyr og. Gidder ikke å nevn noen, men det var i alle fall ti forskjellige dyrearter. Store som små, to bein, fire bein osv… I bakgrunnen hadde vi et fjellandskap – blant annet den Kilmanjaro (mer om den senere).

Etter en natt der satt vi i bilen rundt 06.00 på morran – de første til å dra ut for å se dyrene jakte, drepe og spise grass. Etter å ha spurt hvor leoparden oftest ble sett satt vi oss inn i japsen vår og trilte ut i busen.
Etter å ha passert et vulkansk fjell hvor hele landskapet var svart pga. de svarte lavasteinene kom vi inn i en dal. Til nå hadde vi ikke sett et eneste dyr og vi vurderte å snu. Så, plutselig (og HELDIGVIS) kryssa noen anteloper veien og vi skjønte at den ”levende maten” var i området. Vi fortsatte – rundt 07.00 på morran betyr det at sjansen for å se rovdyr er relativt realistisk.
Picture
Soloppgang i Tsavo West. Ubeskrivelig fint :)
Vi kjørte nedover og inn i dalen. Vi så noen antiloper, giraffer, en hyene og enda flere antiloper. Etter å kjørt nedi denne dalen kom vi inn i et skogholt. Der stoppa pappa og sa at han måtte tømme tanken. I mens han står rett utenfor bilen og gjør sitt hører vi begge en lyd ca. 200 meter inn i skauen. To antiloper løper for livet. I hælene av dem er det et svart dyr. Så forsvinner de. Pappa har for lengst kommet inn i bilen igjen og vi er begge (mildt sagt) gira på se flere slike hendelser. Vi bestemmer oss for å snu og kjøre tilbake noen hundre meter. Det går ikke lang tid før vi legger merke til noen antiloper som stirrer mot en ny svart flekk. Pluselig snur de seg og begynner å løpe for livet. I hælene løper den svarte flekken som viser seg å være en Wild dog. Showet kommer i retting vår bil. Pappa skrur av motoren. Adrinalinet bruser i kroppen. Antilopene har skilt lag og den ”utvalgte” har kommet ut i veien, ca. 15 meter foran oss. Et eller annet skjer i toppen på dyret og det begynner å ”danse” mens den prøver å velge hvilken vei den skal ta. Valget blir mot oss. Antilopen med Wild dog’n i hælene passerer i stor fart bilen, ca. 1 meter unna oss. Jeg prøver å knipse noen bilder, men de ble svært uskarpe. Har lagt til to stykker for dokumentasonens skyld ;) dessverre hadde jeg tela tilkoblet kameraet og ikke vidvinkelen… sånn er livet.
Picture
Den svarte flekken - Wild dog
Picture
Etter at jaktshowet har passert bilen. Her er beviset!
Timer senere, etter en god frokost og blund på øyet forlater vi Tsavo og tar fat på veien i retning av Kilmanjaro. Vi skal til Amboselli National Park – en park ved foten av Kilmanjaro. Her blir vi en natt. Sammen med hundrevis av turister ser vi utrolig mange elefanter, fire løver og mange gressetende dyr. Etter en natt der satt vi i bilen kl. 06.00 tror jeg. Jupp, vi liker å være tidlig ute på safari!
Picture
Soloppgangen i Amboselli. Også nydelig!
Etter en fantastisk soloppgang la vi vår elsk på elefanter med Kilmanjaro som bakgrunn. Veldig vakkert og fint! Vi var heldige og opplevde at elefanter krysset veien bak oss en gang og foran oss noen minutter senere. Elefanter er et dyr jeg har fått veldig sansen for!
Picture
Elefanter med Kilmanjaro som bakgrunn
Picture
Det er så kult når flere dyr på over et tonn krysser veien noen meter foran deg.
Picture
Elefantkjærlighet
Picture
En ensom elefant. Noe man alltid skal være forsiktig med å nærme seg. Derfor skrur man aldri av motoren i nærheten av en elefant. Såkalt "tommelregel".
Yes! Så da veit du litt om hvordan jeg har hatt det den siste uka :)

Takk for en kjempeopplevelse, pappa!



Leave a Reply.